Reiki

 

De geschiedenis van Reiki

 

In de christelijke universiteit in Kyoto ( Japan) wordt aan de predikant gevraagd of hij letterlijk in de bijbel geloofd. 

De hoogleraar beaamt dat. 

De student zegt " Jesus genas zieken en kon over waterlopen. Is blind geloven voor u voldoende? Wij willen. Deze wonderen graag met eigen ogen zien. We willen er niet alleen over lezen, we willen het ook ervaren."

Op dit moment was de student de meester van zijn leraar. 

De leraar heet dr. Usui. 

Dr. Usui neemt ontslag van de Doshisha universiteit en gaat naar de Verenigde Staten om alles uit te zoeken naar de genezing door handoplegging. 

Hij krijgt van de universiteit van Chicago een eredoctoraat voor zijn onderzoek hoe Jesus en de apostelen zieken konden genezen, maar hij vindt niet wat hij zocht. Hij herinnerde zich dat er in de Boeddhistische traditie ook vanuit gegaan wordt dat Boeddha krachten had om te genezen. Hij gaat terug naar Japan en wil het Boeddhisme gaan leren. Dr. Usui bezoekt veel Boeddhistische kloosters.

Hij wil weten hoe het lichaam kan genezen, maar hij krijgt steeds hetzelfde antwoord. " Volgens ons moet de geest genezen worden, daar zijn wij mee bezig. Het lichaam is van ondergeschikt belang, van een lagere orde." 

Na verloop van tijd komt hij in een Zen klooster. Dr. Usui vraagt of hij binnen mag komen omdat hij de Sutras ( Boeddhistische geschriften) wil bestuderen. Men laat hem toe en zo kan dr. Usui verder gaan met zijn onderzoek naar genezing door handoplegging.  

In het klooster woont een oude abt die belangstelling heeft voor het probleem van lichamelijk genezen. Eerst begint dr Usui met de Japanse vertaling van de Boeddhistische geschriften, maar hij vindt niet wat hij zoekt. Dan leert hij Chinees zodat er voor hem een groter aantal geschriften toegankelijker wordt. Weer zonder succes. Er blijft niks anders over dan leren van Sanskriet, een oude taal zodat hij de originele verhalen kan lezen. Ook krijgt hij hiermee toegang tot de Sutras die nooit vertaald zijn. 

Na 7 jaar zoeken vindt dr. Usui wat hij heeft gezocht. In de lessen van Boeddha,  die zijn opgeschreven door een onbekende discipel terwijl de meester sprak. Het is de formule met de symbolen en de beschrijving hoe Boeddha kon genezen. Maar zoals altijd, is iets lezen iets anders dan de kracht hebben deze tot deze tot uitvoer te brengen. Hij heeft dan wel kennis ontdekt, maar om er mee te werken lukt hem niet. 

'S avonds bespreekt hij het probleem met de oude abt. Die adviseert hem om naar één van de oude bergen te gaan in de omgeving om daar te mediteren om zo de kracht van het genezen te ontvangen. De abt verteld hem dat het gevaarlijk is en dat hij zou kunnen sterven. Dr. Usui is nu zo ver gekomen dat hij nu niet stopt. 

De volgende dag gaat hij op weg en beklimt de berg. Hij gaat zitten en legt 21 steentjes voor zich neer en gaat in meditatie. Elke dag gooit hij 1 steentje weg. Er gebeurt niks en hij voelt dat zijn krachten opraken. Op de 21ste dag is dr. Usui zich plotseling bewust van een pulserende lichtstraal die vanuit de hemel tot hem komt. Hij is bang en beweegt zich niet. Door het licht geraakt valt hij omver. Als in luchtbellen ziet hij de symbolen die hij tijdens zijn studie heeft ontdekt. Het is de sleutel tot het genezen zoals Jesus en Boeddha het hebben gedaan. Het lijkt of de symbolen in zijn geheugen worden gebrand. Als dr. Usui uit de trance komt, voelt hij zich jiet langer uitgeput. Ook zijn stijfheid is over en ook de honger van de afgelopen dagen is over. Verfrist loopt hij de berg af. 

Op weg naar beneden stoot hij zijn teen en scheurt daarbij zijn nagel. Uit reflex pakt hij zijn grote teen en dan gebeurt er iets bijzonders. Binnen elke minuten verdwijnt de pijn, het bloeden stopt en zijn teen is bijna helemaal genezen. Zonder problemen kan hij verder lopen. 

Beneden in een klein eethuisje wil dr. Usui zijn ontbijt nemen. Een oude man van het eethuisje en gewend aan monniken ziet aan de lengte van zijn baard dat dr. Usui een lange periode van vasten achter de rug heeft. Hij zegt tegen dr. Usui dat het wel even kan duren voordat hij het ontbijt voor dr. Usui zo gemaakt heeft dat zijn maag er niet door van streek raakt. Maar dr. Usui wil een gewoon ontbijt. De waard vindt het maar niks en zegt dat hij waarschijnlijk ziek zal worden, maar hij doet toch wat de gast van hem verlangt. Hij wijst dr. Usui een bank onder de boom naast het huisje waar hij kan wachten. 

De dochter van de oude man komt het ontbijt brengen. Het bestaat uit rijstwater met 5 gerechten, waaronder vis, rijst en groenten. Het smaakt hem goed. Ondertussen peinst hij over wat hem overkomen is. De genezing van zijn teen, normaal eten na 21 dagen vasten. Het vervult hem met ontzag.

Dr. Usui ziet nog steeds de vrouw staan die hem bediend heeft. Ze heeft een betraand gezicht dat rood en opgezwollen is. Dr. Usui vraagt haar wat er aan de hand is en ze verteld dat ze al 3 dagen last heeft van kiespijn. Met haar toestemming legt hij zijn handen op haar wangen en binnen enkelen minuten begint de zwelling weg te trekken. Ze dankt hem en dr. Usui gaat terug naar het klooster. 

Daar hoort hij dat zijn oude vriend, de abt op sterven ligt. Snel gaat hij naar hem toe en knielt op een matje bij het bed van zijn oude vriend en legt zijn handen op zijn buik. Na enige tijd opent de abt zijn ogen. Dan verteld dr. Usui wat er die dag is gebeurt. De genezing van zijn teen, het kunnen eten van een volledige maaltijd, het verdwijnen van de zwelling in het gezicht van de dochter van de waard en nu de genezing van zijn vriend.

"Zoveel wonderen op één dag. Ik geloof dat God mij een geschenk heeft gegeven". De volgende dag staat de abt totaal gezond op en zegt dat hij aan het werk moet. Ze praten er veel over en ze noemen het Reiki en overleggen wat dr. Usui er mee kan doen. 

Hij verlaat het klooster en wil bij de arme werken om deze te genezen. Hij werkt de komende 7 jaar in de achterbuurten van Kyoto. Om geaccepteerd te worden werkt hij als groenteman. Jonge sterke mensen laat hij werk zoeken. Na 7 jaar onafgebroken te hebben gewerkt valt hem iets op. De mensen die hij had geholpen vallen steeds weer terug in de omstandigheden zoals hij ze in het begin aantrof. 

Waarom komen ze weer terug naar de arme woonwijk? Dan blijkt dat ze binnenuit niet zijn genezen en ze geven er de voorkeur aan om op de oude manier te leven. Dr. Usui realiseert zich dat hij wel aandacht aan de symptomen heeft geven, maar dat hij de mensen niet verteld heeft dat ze waardering voor het leven moeten hebben. 

Hij neemt nu een belangrijk besluit. Hij verlaat de krottenwijk en gaat lesgeven aan hen die op een nieuwe manier willen leven. Deze mensen leren zichzelf genezen en krijgen de Reiki beginselen door. Met behulp hiervan kunnen ze ook hun manier van denken genezen. Een van de studenten is Chujiro Hayashi, een gepensioneerde marineofficier. Omdat het leven van dr. Usui bijna ten einde loopt en de essentie van Reiki door iemand anders moet worden doorgegeven, wordt dr. Hayashi die zo intensief met Reiki bezig is door dr. Usui ingewijdt als Reiki Master, om hem zodoende op te volgen. Dr. Hayashi vindt het van belang dat er structuur komt. Hij sticht 2 klinieken, om zo de mensen te behandelen en om ze de beginselen van Reiki te leren. Één in Kyoto en één in Tokyo. Reiki genezer gaan vanuit die klinieken naar de mensen thuis. 

Dr. Hayashi maakt aantekeningen en ontdekt dat Reiki vanzelf naar de plaats van het lichamelijk symptoom stroomt en daar de oorzaak oplost. Reiki vult het te kort aan levensenergie aan laat het lichaam geheel herstellen. 

Op een dag in 1935 wordt een jonge vrouw uit Hawaii de Reiki kliniek binnengebracht  door een medewerker uit het ziekenhuis in de buurt. 

Deze vrouw Hawayo Takata is naar Japan gekomen om zich aan een tumor te laten opereren.  Omdat ze het aan haar hart heeft is deze operatie onmogelijk. In de keuken van het ziekenhuis werkt op dat moment een diëtiste die ook verbonden is aan de Reiki kliniek. Ze is met mevrouw Takata in contact gekomen en adviseerde haar een paar Reiki behandelingen te nemen. In de kliniek wordt ze iedere dag met Reiki geholpen. Het blijkt saf de hartproblemen zijn verdwenen en ook de tumor is genezen. Dit maakt zoveel indruk op haar dat ze zelf ook Reiki wil leren. 

Als ze er eenmaal om vraagt wordt het haar geweigerd.  Dr. Hayashi vindt dat alleen Japanners die in Japan wonen, tot de beginnersklassen kunnen worden toegelaten. Ze legt zich er niet bij neer. Ze is zo erg gemotiveerd dat ze nogmaals naar dr. Hayashi gaat. En ze verteld hem over haar gevoelens voor Reiki. Als dr. Hayashi vraagt wat mevrouw Takata er voor over heeft, zegt ze dat ze al haar zekerheid ervoor op wil geven en dat ze net zo lang in Japan zal blijven zo lang nodig is. Dan stemt dr. Hayashi toe en mag mevrouw Takata aan de training beginnen. Mevrouw Takata blijft samen met haar twee dochters in Japan. 

Ze logeren een haar bij de familie Hayashi.  Ze is elke dag bezig met Reiki en assisteert dr. Hayashi.  Haar training zit erop en ze overtuigd dr. Hayashi dat Reiki ook buiten Japan nodig is. Ze gaat terug naar Hawaii en daar krijgt ze een bloeiende praktijk. Het blijkt dat dr. Hayashi en mevrouw Takata een sterke band gekregen hebben.  Samen met zijn dochter komt hij spoedig op bezoek in Hawaii.  Ze blijven maanden om les te geven, mensen te trainen en om bij mevrouw Takata te zijn. In Februari 1938 heeft dr. Hayashi mevrouw Takata op Hawaii tot Reiki Master ingewijd. Tot op dat moment was dr. Hayashi de enige Master die deze hoogste Reiki graad kon doorgeven aan andere mensen. Voor mevrouw Takata is deze overdracht nu ook mogelijk. 

Spoedig na de inwijding van mevrouw Takata keert dr. Hayashi met zijn dochter terug naar Japan. Hij heeft het voorgevoel dat er oorlog komt tussen Japan en de Verenigde Staten. Hij wil niet als Reiki Master weer terug bij de Marine en hij begint de zaken voor zijn gezin te regelen. 

Rond die tijd heeft mevrouw Takata in Hawaii een intense droom die haar erg ongerust maakt. Die droom verteld haar dat ze naar Japan moet om dr. Hayashi op te zoeken. Hij ontvangt haar met open armen en verteld haar dat er oorlog op komst is, dat de Verenigde Staten deze zal winnen en wat haar taak is. Ook zegt hij waar ze naartoe moet gaan, als Amerikaanse met een Japanse afkomst om jiet in moeilijkheden te komen. 

Zo zijn dr. Hayashi en mevrouw Takata er zeker van dat de Reiki in veiligheid is voor de oorlog en doorgegeven kan worden.  Op traditionele wijze gekleed neemt hij op de Japanse manier afscheid. Hij sluit zijn ogen en verlaat zijn lichaam. 

Volgens de richtlijnen maakt mevrouw Takata het werk in Japan af en vertrekt naar Hawaii. Daar keert ze terug als Grand Master van de Usui System of Natural Healing. Ze wijdt haar verdere leven aan Reiki. 

Zij introduceert de gave van Reiki in de Westerse wereld.  Men leert haar kennen als een krachtige genezeres en een groots lerares.  Ook haar tijd om de Reiki aan de jongere generatie door te geven komt eraan en mevrouw Takata heeft hiervoor iemand op het oog, die daar zelf nog niet aan denkt. Het is haar kleindochter Phyllis Furumoto die als jong meisje de eerste graad inwijding ontvangt. Als haar grootmoeder op bezoek komt wordt ze behandeld door de jonge phyllis. Ze gaat naar de universiteit en begint een maatschappelijke carrière. Hoewel mevrouw Takata regelmatig vraagt of ze zich wil verdiepen in de studie van Reiki, ontwijkt Phyllis deze mogelijkheid. Ze heeft het te druk met andere dingen. Pas als ze 27 is en het einde van de jaren 70 ten einde lopen, ontvangt Phyllis de tweede graad inwijding.  

Na een maand van wikken en wegen besluit Phyllis te gaan samen werken met haar grootmoeder.  Voor hun eerste gezamenlijke reis wordt ze ingewijdt als Reiki Master. 

Dan begint haar trainingsperiode pas goed. Tijdens hun genezende en onderwijzende periode begrijpt Phyllis dat ze haar grootmoeder gaat opvolgen in de Reikilijn. Als mevrouw Takata sterft in 1980 heeft zij 22 Masters ingewijd. Waarvan Phyllis furumoto nu de Grand Master is.